Homilia paschalna

Pseudo-Chryzostom (IV w.)

publikacja 05.04.2007 22:47

Dopóki zatem nie pozbędziesz się cielesnych zwyczajów, jesteś cudzoziemcem i obcym, i nie ma dla ciebie udziału i wspólnoty ze Świętym - Chrystusem, który przyszedł z nieba. Kto bowiem zbliża się do bytu niebieskiego, sam musi się stać niebieski, nikt zaś nie może się stać niebieski, jeśli nie odrzuci tego, co ziemskie.

Homilia paschalna

1. Ponieważ ofiara paschalna była nieskazitelna, symbolizowała ona świętość Chrystusa; ponieważ ocalenie pierworodnych dokonało się dzięki ofierze paschalnej, oznacza to, że zbawienie ludzi dokonuje się w męce Chrystusa; posiłek oznacza uświęcenie: o tych sprawach mówiliśmy poprzednio. Teraz, na podstawie pozostałych przepisów Prawa musimy rozważyć, jak winien się przygotować każdy, kto ma zostać uświęcony, w jaki sposób powinien przystępować do świętej wspólnoty oraz jak powinien żyć, skoro się stał uczestnikiem tego, co święte, i został dopuszczony do wspólnoty.

2. Prawodawca zatem wyrażając się w sposób symboliczny w obrazie obrzezania ukazał nam, jak się powinien przygotować człowiek, który będzie miał udział w Chrystusie. Takie jest prawo dotyczące Paschy: Żaden cudzoziemiec nie może jej spożywać, ale każdego niewolnika urodzonego w domu i nabytego za pieniądze poddasz obrzezaniu, i wówczas może ją spożywać.

3. Ówczesne obrzezanie było częściowe i samo przez się nie wskazywało na pożytek z niego wynikający, gdyż człowiek obrzezany wcale nie okazywał się lepszy od nieobrzezanego, co więcej, Bóg wysuwał zarzut przeciwko Izraelitom, iż wszystkie narody są nieobrzezane na ciele, a dom Izraela jest nieobrzezany w sercach swoich. Prawdziwe zaś obrzezanie obejmuje całe ciało, ono czyni przyjacielem i domownikiem Boga tego, kto jest obrzezany w sercu i usunął od siebie cielesną zasłonę. Zasłonę tę dziedziczymy po przodkach i potrzebujemy ją usunąć: Prawo już dawno na to wskazało obrzezując płciowe części ciała: w ten sposób zbudowało symbol urodzenia oraz zasłony, która idzie za nami od narodzin.

4. Nikt zatem, kto nie obrzezał sobie cielesnego sposobu życia, nie osiągnie bliskiej wspólnoty z Chrystusem; powiedziano: Obrzezaniem jesteśmy my, uczestnicy Chrystusa, którzy sprawujemy kult w Duchu Bożym, a nie pokładamy ufności w ciele. Albowiem serce wolne od wszelkiej cielesności może prawdziwie służyć Bogu i duchem zjednoczyć się z Chrystusem.

5. Podstawą tego obrzezania jest męka Pana, który za nas wyzbył się ciała i ze względu na nas przyjął owo obrzezanie; tajemnica ta odwzorowuje się w nas przez chrzest i dopełnia przez życie zgodne z nauką Chrystusa. Powiedziano bowiem: Otrzymaliście obrzezanie nie z ręki ludzkiej, lecz polegające na wyzuciu się z materialnego ciała w obrzezaniu Chrystusa, jako razem z Nim pogrzebani w chrzcie.

6. Dopóki zatem nie pozbędziesz się cielesnych zwyczajów, jesteś cudzoziemcem i obcym, i nie ma dla ciebie udziału i wspólnoty ze Świętym - Chrystusem, który przyszedł z nieba. Kto bowiem zbliża się do bytu niebieskiego, sam musi się stać niebieski, nikt zaś nie może się stać niebieski, jeśli nie odrzuci tego, co ziemskie.

7. Tak więc w łasce chrztu wyzbywszy się uprzednio dawnego człowieka zbliżysz się do Chrystusa i będziesz miał w Nim udział. Z kolei winniśmy się przypatrzeć, w jaki sposób przygotowani zostają przez Prawo ci wszyscy, którzy biorą udział w obrzędzie Paschy, abyśmy zrozumieli, jakimi muszą być ci, którzy uczestniczą w Chrystusie. Powiedziano: Tak spożywać ją będziecie: biodra wasze będą przepasane, sandały na nogach waszych i laski w waszych dłoniach.

8. Obraz gotowości do drogi ukazuje nam człowieka wyposażonego i przygotowanego, gotowego biec ku obietnicom Bożym, tak jak ówczesny Izrael przygotowywał się jak wędrowiec dążący ku obietnicy dobrej ziemi. Zwróć jednak uwagę na wyższość wędrowca duchowego nad tamtym wędrowcem: on nie zdąża ku obietnicy ziemi leżącej na dole, nie pędzi za doczesnymi dobrami, nie zamienia jednej ziemi na inną - Egiptu na Judeę, lecz - co taki wędrowiec mówi o swojej wędrówce? Zapominając o tym, co za mną, a wytężając siły ku temu, co przede mną, pędzę ku wyznaczonej mecie, ku nagrodzie wezwania w górę.

9. Wedle słów Apostoła zatem biodra są przepasane prawdą: wówczas bowiem będziesz dobrze przygotowany do dobrego biegu, jeśli, jak mówi Dawid, uznając wszystkie sprawy doczesne za marność i kłamstwo, szukasz przyszłej prawdy i jej pragniesz.

10. Powiada - nogi obute w gotowość głoszenia Dobrej Nowiny pokoju, gotowe do dobrego biegu, w którym utrwalamy sobie pokój z Bogiem, jak mówi Apostoł: Zachowujemy pokój z Bogiem przez Pana naszego, Jezusa Chrystusa, oraz: Wytrwale biegniemy w wyznaczonych zawodach, a także: Tak biegnę, abym otrzymał nagrodę.


11. W rękach mają laski: laskami są wiara i ufność w Bogu, podpory duszy, które nie pozwalają jej popaść w uciski, jak stwierdził Paweł, lecz mocno ją podpierają, żeby się nie zachwiała.

12. Spożywać ją będziecie w pośpiechu, gdyż jest to Pascha Pana. Nie jest to lekki pokarm ani przynoszący rozkosz, jest to pokarm ludzi, których umysł nie jest osłabiony i ospały, lecz czujny i napięty, ponieważ sprawia on, że zabójcza karta przechodzi obok nas, albowiem Pan nam udziela tego pokarmu. Dlatego powiedziano: Jest to Pascha Pana; inny tłumacz oddał to po prostu: Jest to przejście dla Pana.

13. Po rozważeniu uczestnictwa w boskim posiłku przypatrzmy się trzeciemu zagadnieniu: jakie powinno być życie tego, kto uczestniczy w świętym pokarmie. Wskazują na to przaśne chleby oraz dni, w których je jedzono.

14. Żydzi więc mogą zabiegać o przaśne chleby i może im się wydawać, że siedem dni niesie im coś nadzwyczajnego, ponieważ nie jedzą kwasu i nie trzymają w domu niczego zakwaszonego -chociaż nie potrafią wskazać żadnego pożytku płynącego z takiego postępowania, służą bowiem obrazowi, a nie prawdzie. Ty zaś patrz na przaśny chleb tak, jak powiedział o nim wyżej Apostoł i jak myśmy to wyjaśnili — że jest to dusza czysta i wolna od wszelkiego złego uczynku, nowy sposób życia, który nie zachowuje nic z dawnego zła; w tym sensie słuszne okazuje się stwierdzenie: Pozbądźcie się kwasu z domów waszych. Każdy, kto by spożył coś zakwaszonego, zostanie zgładzony z Izraela. Powrót do dawnego zła jest zagładą dla tego, kto został już wprowadzony w nowy sposób życia. Powiedziano: Jeżeli żyjecie wedle dala, czeka was śmierć.

15. A co oznacza symbol siedmiu dni? Powiedziano: Dlatego przez siedem dni będziecie jeść przaśne chleby. Zwykle siedem dni oznacza pełen czas: po siódmym dniu bowiem, czyli po szabacie, następuje ponownie dzień pierwszy, i w ten sposób koło czasu posuwa się do przodu w ciągu siedmiu dni powracając do punktu wyjścia.

16. A zatem przez cały czas należy żyć w prostocie i szczerości, i jest to naprawdę zbawienne. Powiedziano bowiem: Jeśli przy pomocy ducha uśmiercacie uczynki cielesne, żyć będziecie.

17. Prosty więc jest sposób życia tego, kto nie szuka spraw cielesnych, wolny jest od złych obyczajów i uczynków, nie zważając na nic złego i przykrego. Dlaczego jednak pierwszy i siódmy dzień Pismo nazywa szczególnie świętymi? Mówi: Pierwszy dzień zwać się będzie świętym; również dzień siódmy nazywać się będzie dla was święty: Dlatego, że pierwszy dzień oznacza początek, kiedy to zostajemy uświęceni przez przyjęcie Ducha Świętego, siódmy dzień natomiast symbolizuje koniec, gdy oddzieliwszy się od ciała jesteśmy z Chrystusem i przebywamy u Pana, porzuciwszy ziemskie wygnanie i wszyscy przechodzimy do świętości; powiedziano bowiem: Jak długo przebywamy w ciele, pielgrzymujemy z dala od Pana.

18. Prawo wymaga, aby te święte dni były wolne od pracy. Powiada bowiem: Nie będziecie wtedy wykonywać żadnej pracy; wskazuje to, że dusza nie powinna trudzić się przy sprawach ziemskich i nie powinna pełnić służby niezgodnej ze służbą Bożą; powinna natomiast pośpiesznie robić tylko to i tylko przy tym się wysilać, co jej przynosi pożytek - i o tym właśnie symbolicznie mówi zdanie: To, co będzie przeznaczone dla każdej duszy, to tylko czynić będziecie. Dlatego też Pan wyjaśniając prawny przepis odpoczynku - iż nakazał on bezczynność od uczynków wiodących ku próżności, a nie od tych, które są pożyteczne dla duszy - zapytał faryzeuszy: Czy wolno w szabat dobrze czynić czy źle, życie ocalić czy zniszczyć?

19. Jeśli zaś chcesz zachowywać szabat i odpoczynek świąteczny właściwie i zgodnie z nauką Chrystusa, odrzuć od siebie pragnienia i uczynki tego świata, a myśl o tym i czyń to, co jest sprawą Bożą i co przynosi pożytek duszy: w ten sposób zachowasz naprawdę święty szabat i będziesz świętował świętą uroczystość, obraz tej, która jest w Chrystusie; Jemu chwała na wieki wieków. Amen.


Tekst pochodzi z:Pisma paschalne, Biblioteka Ojców Kościoła 3, Kraków 1994, s. 98-102, Wydawnictwo M. Tłumaczył z greckiego Stanisław Kalinkowski.