opracowanie: Ks. Włodzimierz Lewandowski, Paweł Kwiatkowski
publikacja 30.09.2008 15:35
Nasza propozycja nawiązuje do tradycji średniowiecznych mistyków Mechtyldy z Hackeborn, Henryka Suzo, Adolfa z Essen i Dominika z Prus. Dwaj ostatni to kartuzi, żyjący w klasztorze w Trewirze. To właśnie im, jako pierwszym, przypisuje się dodanie medytacji i klauzul o życiu Jezusa do różańca ku czci błogosławionej Maryi. Rozważający, po każdym "Zdrowaś Maryjo", robi krótką przerwę, dodając jedną klauzulę. Następnie przez chwilę rozważa ją w swoim sercu. W ten sposób cała medytacja zostaje ukierunkowana na życie Jezusa i tajemnice naszego zbawienia.
Tradycyjne klauzule zostały przez nas zastąpione fragmentami listów św. Pawła. Chodzi nie tyle o zabieg literacki, ile o jeszcze mocniejsze podkreślenie chrystocentrycznego charakteru modlitwy, w której "Maryja niejako użycza nam swojego serca i spojrzenia, byśmy kontemplowali życie Jej Syna, Jezusa Chrystusa" (Benedykt XVI, Przemówienie do uczestników procesji z lampionami na placu Różańcowym w Lourdes, 13 IX 2008).
Ponieważ ta droga modlitwy dla wielu będzie nowością i jest trudniejsza od tradycyjnej recytacji, proponujemy, by w pierwszej połowie października odmawiać tą metodą jedną tajemnicę. W ten sposób przygotujemy umysł i serce do rozważania całej części różańca.
Jak dodawanie klauzul wygląda w praktyce?
- Tajemnicę zaczynamy jak zwykle od "Ojcze nasz";
- Każde "Zdrowaś Maryjo" kończymy bez dodawania drugiej części, tzn. "Święta Maryjo";
- Po słowach "błogosławiony owoc żywota twojego Jezus" dodajemy jedną klauzulę;
- Chwila przerwy na medytację;
- Po ostatniej klauzli dodajemy modltwę "Święta Maryjo..." a następnie "Chwała Ojcu..."
Tajemnice radosne
Zwiastowanie
- dzięki któremu nadal prowadzimy życie w ciele, które jest życiem wiary w Syna Bożego;
- dzięki któremu Maryja Panna stała się służebnicą Ewangelii z daru łaski udzielonej Jej przez Boga, na skutek działania Jego potęgi;
- dzięki któremu Matka Boża postępowała w sposób godny powołania, z całą pokorą, cichością, cierpliwością, w miłości;
- któremu towarzyszy słowo, aby osobiście stawić przed sobą Kościół jako chwalebny, święty i nieskalany;
- który pragnął,by miłość nasza doskonaliła się coraz bardziej i bardziej w głębszym poznaniu i wszelkim wyczuciu dla oceny tego, co lepsze;
- który pragnął, byśmy w pokorze oceniali jedni drugich za wyżej stojących od siebie;
- który uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci - i to śmierci krzyżowej;
- który wzywał, byśmy czynili wszystko bez szemrań i powątpiewań, abyśmy się stali bez zarzutu i bez winy;
- za sprawą którego Maryja postępowała w sposób godny Pana, w pełni mu się podobając;
- którego moc chwały, w pełni umocniła Maryję Pannę, do okazywania wszelkiego rodzaju cierpliwości i stałości;
Nawiedzenie św. Elżbiety
- który udzielił nam niekończącego się pocieszenia i dobrej nadziei;
- który nas pociesza w każdym naszym utrapieniu, byśmy sami pocieszali tych, co są w udręce;
- dzięki któremu jesteśmy jakby ubodzy, a jednak wzbogacający wielu;
- który napełnia nas wszelkim błogosławieństwem duchowym;
- w którym wszystko dokonuje zjednoczenia i to, co w niebiosach, i to,co na ziemi;
- który pragnął, byśmy obuli nogi w gotowość głoszenia dobrej nowiny o pokoju;
- który pragnął, by była znana wszystkim ludziom nasza wyrozumiała łagodność;
- który pragnął, byśmy z radością dziękowali Ojcu, który nas uzdolnił do uczestnictwa w światłości;
- który dał nam ducha mądrości i objawienia w głębszym poznaniu Jego samego;
- który udzielił nam niekończącego się pocieszenia i dobrej nadziei;
Narodzenie Pana Jezusa
- który przyszedłszy zwiastował pokój zarówno tym, którzy byli daleko, jak i tym, którzy byli blisko;
- w którym doznajemy oczyszczenia z brudów ciała i ducha, dopełniając uświęcenia naszego w bojaźni Bożej;
- który objawił się w ciele, usprawiedliwiony został w Duchu;
- dzięki któremu jesteśmy jakby ubodzy, a jednak wzbogacający wielu;
- dzięki któremu jesteśmy jako ci, którzy nic nie mają, a posiadają wszystko;
- który będąc bogaty, dla nas stał się ubogim, aby nas ubóstwem swoim ubogacić;
- który obie części ludzkości uczynił jednością,bo zburzył rozdzielający je mur - wrogość;
- który ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi;
- który jest obrazem Boga niewidzialnego- pierworodnym wobec każdego stworzenia;
- w którym zamieszkała cała pełnia, by pojednać wszystko ze sobą.
Ofiarowanie Pana Jezusa w świątyni
- który wskazał, czym jest wykonanie tajemniczego planu, ukrytego przed wiekami w Bogu;
- który głosił, że zostaliśmy powołani do jednej nadziei, jaką daje nasze powołanie;
- który mocą działającą w nas może uczynić nieskończenie więcej, niż prosimy, czy rozumiemy, Jemu chwała po wszystkie pokolenia;
- dzięki któremu całe Ciało, czyli Kościół, przyczynia sobie wzrostu dla budowania siebie w miłości;
- który głosił, że jesteśmy światłością w Panu i powinniśmy postępować jak dzieci światłości;
- który nauczał, byśmy trwali mocno w jednym duchu, jednym sercem walcząc wspólnie o wiarę w Ewangelię;
- który pragnął, byśmy żyli jako nienaganne dzieci Boże pośród narodu zepsutego i przewrotnego;
- który głosił, że między pozostałymi, jesteśmy jako źródła światła w świecie;
- który głosił, że Bóg według swego bogactwa zaspokoi wspaniale każdą naszą potrzebę;
- który nauczał, by Ewangelia, podobnie,jak na całym świecie, owocowała u nas i rosła.
Znalezienie Pana Jezusa w świątyni
- który dał nam ducha mądrości i objawienia w głębszym poznaniu Jego samego;
- wraz z którym jesteśmy dziełem Boga, stworzeni w Chrystusie, dla dobrych czynów przygotowanych z góry przez Pana;
- który w swym ciele pozbawił mocy Prawo przykazań, wyrażone w zarządzeniach;
- dzięki któremu jesteśmy współobywatelami świętych i domownikami Boga;
- w którym wznosimy się we wspólnym budowaniu, by stanowić mieszkanie Boga;
- w którym mamy śmiały przystęp do Ojca z ufnością dzięki wierze w Niego;
- który głosił, byśmy odnawiali się duchem w naszym myśleniu i przyoblekli człowieka nowego, w sprawiedliwości i świętości;
- który głosił, byśmy sprawowali kult w Duchu Bożym i chlubili się w Chrystusie Jezusie, a nie pokładali ufności w ciele;
- który pragnął, byśmy doszli do pełnego poznania woli Ojca, w całej mądrości i duchowym zrozumieniu;
- którego słowo przebywa w nas z całym swym bogactwem, byśmy z wszelką mądrością nauczali i napominali samych siebie.
Tajemnice bolesne
Modlitwa Pana Jezusa w Ogrójcu
- który pragnął, byśmy nie spali jaki inni, ale czuwali i byli trzeźwi;
- przez którego nadeszła godzina powstania ze snu;
- który umiłował nas i samego siebie wydał za nas;
- dzięki któremu, gdy żyjemy w niedostatku, nie rozpaczamy;
- dzięki któremu nie poddajemy się zwątpieniu;
- który pojednał nas z sobą i zlecił na posługę jednania;
- który pragnął, byśmy chlubili się ze swych słabości, aby zamieszkała w nas jego moc;
- który nauczał, byśmy w każdej sprawie nasze prośby przedstawiali Bogu w modlitwie i błaganiu z dziękczynieniem;
- który pragnął, byśmy doszli do pełnego poznania woli Ojca, w całej mądrości i duchowym zrozumieniu;
- który wydał samego siebie na okup za wszystkich jako świadectwo we właściwym czasie.
Biczowanie Pana Jezusa
- Którego krwią zostaliśmy uzdrowieni;
- Który nas umiłował i gdy upadamy na ziemię, nie giniemy;
- Przez którego jesteśmy jakby karceni, lecz nie uśmiercani;
- Przez którego jesteśmy jakby smutni, lecz zawsze radośni;
- W którym doznajemy odkupienia przez krew Jego - odpuszczenie występków, według Jego łaski;
- Dzięki któremu ci, którzy byli daleko, stali się bliscy, przez Jego krew;
- Którego celem jest uznanie nas za godnych królestwa Bożego, za które też cierpimy;
- Który pragnął, byśmy stanęli do walki przepasawszy nasze biodra prawdą i oblókłszy pancerz, którym jest sprawiedliwość;
- Na którego spadły urągania tych, którzy na nas urągali;
- Dzięki któremu, gdy znosimy prześladowania, nie czujemy się osamotnieni.
Cierniem ukoronowanie Pana Jezusa
- który obie części ludzkości uczynił jednością,bo zburzył rozdzielający je mur - wrogość;
- który w swym ciele pozbawił mocy Prawo przykazań, wyrażone w zarządzeniach;
- który pragnął, by znikła spośród nas wszelka gorycz, uniesienie, gniew, wrzaskliwość, znieważenie - wraz z wszelką złością;
- który uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci - i to śmierci krzyżowej;
- który przekształci nasze ciało poniżone, na podobne do swego chwalebnego ciała;
- który nauczał, byśmy odrzucili gniew, zapalczywość, złość, znieważenie, haniebną mowę od ust naszych;
- przez którego nie dał nam Bóg ducha bojaźni, ale mocy i miłości, i trzeźwego myślenia;
- który głosił, że jeśli my odmawiamy wierności, On wiary dochowuje, bo nie może się zaprzeć siebie samego;
- który chociaż był Synem, nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał;
- który sam cierpiał będąc doświadczany, w tym może przyjść z pomocą tym, którzy są poddani próbom.
Droga krzyżowa
- który wydał samego siebie na okup jako świadectwo we właściwym czasie;
- dzięki któremu zewsząd znosimy cierpienia, lecz nie poddajemy się zwątpieniu;
- dzięki któremu mamy upodobanie w słabościach, obelgach, niedostatkach...z Jego powodu;
- dzięki któremu, ilekroć niedomagamy, tylekroć jesteśmy mocni;
- dzięki któremu nadal prowadzimy życie w ciele, które jest życiem wiary w Syna Bożego;
- który jednych, jak i drugich, znów pojednał z Bogiem w jednym ciele przez krzyż, w sobie zadawszy śmierć wrogości;
- który umiłował Kościół i wydał za niego samego siebie, aby go uświęcić, oczyściwszy obmyciem wodą;
- który wprowadził pokój przez krew Jego krzyża;
- który pragnął, byśmy brali udział w trudach i przeciwnościach znoszonych dla Ewangelii według moc Boga;
- który za nas umarł, abyśmy, czy żywi, czy umarli, razem z Nim żyli.
Śmierć Pana Jezusa na krzyżu
- który poniósł nasze grzechy na drzewo krzyża, abyśmy przestali być uczestnikami grzechu;
- który poniósł nasze grzechy na drzewo krzyża, abyśmy żyli dla sprawiedliwości;
- którego konanie nosimy nieustannie w ciele naszym, aby życie Jezusa objawiło się w naszym ciele;
- przez którego jesteśmy wydawani na śmierć, aby życie Jezusa objawiło się w naszym ciele;
- przez którego umarliśmy dla grzechu, żyjemy zaś dla Boga;
- razem z którym zostaliśmy przybici do krzyża; teraz zaś już nie my żyjemy, lecz żyje w nas Chrystus;
- przez którego wszyscy należący do Chrystusa, ukrzyżowali ciało swoje, z jego namiętnościami i pożądaniami;
- dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata;
- który wskazał, czym jest wykonanie tajemniczego planu, ukrytego przed wiekami w Bogu;
- który prosił, byśmy sobie przebaczali, tak jak i Bóg nam przebaczył w Chrystusie.
Tajemnice chwalebne
Zmartwychwstanie Pana Jezusa
- który poniósł za nas śmierć,zmartwychwstał, siedzi po prawicy Boga i przyczynia się za nami;
- który został wydany za nasze grzechy i wskrzeszony z martwych dla naszego usprawiedliwienia;
- który powstawszy z martwych już więcej nie umiera, śmierć nad Nim nie ma już władzy;
- przez którego umarliśmy dla grzechu,żyjemy zaś dla Boga;
- przez którego uwolnieni od grzechu oddaliśmy się w niewolę sprawiedliwości;
- który powstał z martwych, byśmy zaczęli przynosić owoc Bogu;
- który umarł i powrócił do życia, by zapanować tak nad umarłymi, jak nad żywymi;
- który zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych,co pomarli;
- w którym zostaliśmy wskrzeszeni przez wiarę w moc Boga, który Go wskrzesił;
- przez którego zniszczalne,przyodziało się w niezniszczalność, a to, co śmiertelne, przyodziało się w nieśmiertelność.
Wniebowstąpienie Pana Jezusa
- który został ukrzyżowany wskutek słabości, a jednak żyje dzięki mocy Bożej;
- przed którego trybunałem musimy stanąć, aby każdy otrzymał odpłatę za uczynki dokonane w ciele;
- który napełnia nas wszelkim błogosławieństwem duchowym na wyżynach niebieskich;
- w którym doznajemy odkupienia i odpuszczenia występków, według bogactwa Jego łaski;
- w którym wszystko dokonuje zjednoczenia i to, co w niebiosach, i to, co na ziemi;
- który zasiadł na wyżynach niebieskich, ponad wszelką Zwierzchnością i Władzą, i Mocą, i Panowaniem;
- który zasiadł na wyżynach niebieskich, ponad wszelkim innym imieniem wzywanym nie tylko w tym wieku, ale i w przyszłym;
- którego Bóg ustanowił Głową dla Kościoła, który jest Jego Ciałem;
- przez którego razem też Bóg nas wskrzesi i posadzi na wyżynach niebieskich;
- dzięki któremu jesteśmy współobywatelami świętych i domownikami Boga.
Zesłanie Ducha Świętego
- który zesłał Bożego Ducha Świętego, którym zostaliśmy opieczętowani na dzień odkupienia;
- który nas pociesza w każdym naszym utrapieniu, byśmy sami pocieszali tych, co są w udręce;
- który wycisnął na nas pieczęć i zostawił zadatek ducha w naszych sercach;
- w którego uwierzyliśmy i zostaliśmy naznaczeni pieczęcią Ducha Świętego, jaki był obiecany;
- który dał nam ducha mądrości i objawienia w głębszym poznaniu Jego samego;
- przez którego jedni i drudzy w jednym Duchu mamy przystęp do Ojca;
- w którym wznosimy się we wspólnym budowaniu, by stanowić mieszkanie Boga przez Ducha;
- który pragnął, byśmy napełniali się Duchem w psalmach, hymnach, pieśniach pełnych ducha, śpiewając i wysławiając Pana w sercach;
- który pragnął, byśmy stanęli do walki przepasawszy nasze biodra prawdą i oblókłszy pancerz, którym jest sprawiedliwość;
- który pragnął, byśmy obuli nogi w gotowość głoszenia dobrej nowiny o pokoju;
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
- dzięki któremu Maryja Panna okazała się służebnicą Boga przez wielką cierpliwość i wśród utrapień;
- dzięki któremu Najświętsza Panienka okazała się służebnicą Boga przez czystość, wielkoduszność i łagodność;
- dzięki któremu Maryja Panna stała się służebnicą Ewangelii z daru łaski udzielonej Jej przez Boga, na skutek działania Jego potęgi;
- dzięki któremu Maryja Dziewica pozostała święta i nieskalana, i nienaganna, ugruntowana i stateczna w wierze;
- któy sprawił, że Maryja Panna pozostała czysta i bez zarzutu, napełniona plonem sprawiedliwości;
- który nauczał, byśmy miłowali wszystkich świętych, z powodu nadziei nagrody odłożonej dla nas w niebie;
- za sprawą którego Maryja postępowała w sposób godny Pana, w pełni mu się podobając;
- który pragnął wraz z Maryją Dziewicą, byśmy z radością dziękowali Ojcu;
- który nas uzdolnił do uczestnictwa w światłości;
- który głosił, że tych, którzy w nim umarli, Bóg wyprowadzi wraz z Nim.
Ukoronowanie NMP na Królową Nieba i Ziemi
- który mocą działającą w nas może uczynić nieskończenie więcej, niż prosimy, czy rozumiemy, Jemu chwała po wszystkie pokolenia;
- któremu towarzyszy słowo, aby osobiście stawić przed sobą Kościół jako chwalebny, święty i nieskalany;
- który, gdy się ukaże ponownie, wtedy i my razem z Nim ukażemy się w chwale;
- za sprawą którego Najświętsza Pani dążyła ku wyznaczonej mecie, ku nagrodzie, do jakiej wzywał Ją Bóg;
- dzięki któremu znana jest wszystkim ludziom wyrozumiała łagodność Maryi Dziewicy;
- który wraz z Maryją Panną uwolni nas spod władzy ciemności i przeniesie do Królestwa, w którym mamy odkupienie - odpuszczenie grzechów;
- który wraz z Maryją Dziewicą jest Głową wszelkiej Zwierzchności i Władzy;
- który przez Swą Nieskalaną Matkę upomina, by serca nasze utwierdzone zostały jako nienaganne w świętości wobec Boga;
- który nauczał, że jeśli zachowamy cierpliwość, wespół z nim też królować będziemy;
- który wraz z Maryją Panną znalazł wiarę w świecie, wzięty został w chwale;
Tajemnice światła
1. Chrzest Jezusa w Jordanie
- przez którego przyjmujemy nowe odzienie,by to, co śmiertelne, wchłonięte zostało przez życie;
- przez którego wszyscy, którzy zostali ochrzczeni w Nim, przyoblekli się w Chrystusa;
- który głosił, byśmy odnawiali się duchem w naszym myśleniu i przyoblekli człowieka nowego, w sprawiedliwości i świętości;
- który głosił, byśmy byli sobie wzajemnie poddani w bojaźni Bożej;
- który umiłował Kościół i wydał za niego samego siebie, aby go uświęcić, oczyściwszy obmyciem wodą;
- który pragnął, byśmy w pokorze oceniali jedni drugich za wyżej stojących od siebie;
- przez którego naszym celem jest miłość, płynąca z czystego serca, dobrego sumienia i wiary nieobłudnej;
- w którym doznajemy oczyszczenia z brudów ciała i ducha, dopełniając uświęcenia naszego w bojaźni Bożej;
- w którym mamy śmiały przystęp do Ojca z ufnością dzięki wierze w Niego;
- który głosił, byśmy odnawiali się duchem w naszym myśleniu i przyoblekli człowieka nowego, w sprawiedliwości i świętości;
Jezus objawia siebie na weselu w Kanie Galilejskiej
- w którym mamy istnieć ku chwale Jego majestatu, którzyśmy już przedtem nadzieję złożyli w Chrystusie;
- któremu towarzyszy słowo, aby osobiście stawić przed sobą Kościół jako chwalebny, święty i nieskalany;
- który pragnął,by miłość nasza doskonaliła się coraz bardziej i bardziej w głębszym poznaniu i wszelkim wyczuciu dla oceny tego, co lepsze;
- który głosił, że Bóg według swego bogactwa zaspokoi wspaniale każdą naszą potrzebę;
- który pragnął, by wiara nasza bardzo wzrastała, a miłość wzajemna u każdego z nas obfitowała;
- który udzielił nam niekończącego się pocieszenia i dobrej nadziei;
- który pokazał całą wielkoduszność jako przykład dla tych, którzy wierzyć w Niego będą dla życia wiecznego;
- przez którego nie dał nam Bóg ducha bojaźni, ale mocy i miłości, i trzeźwego myślenia;
- który nauczał, że jesteśmy Jego uczestnikami, jeśli pierwotną nadzieję do końca zachowamy silną;
- który pragnął, by nasz udział w wierze okazał się twórczym w głębszym poznaniu wszelkiego dobrego czynu.
Jezus ogłasza Królestwo Boże i wzywa do nawrócenia
- przez którego nadeszła godzina powstania ze snu;
- przez którego noc się posunęła, a przybliżył się dzień;
- który pojednał nas z sobą i zlecił na posługę jednania;
- dzięki któremu nas, umarłych na skutek występków, Bóg razem z Chrystusem przywrócił do życia;
- który wskazał, czym jest wykonanie tajemniczego planu, ukrytego przed wiekami w Bogu;
- który pragnął, by z naszych ust nie wychodziła żadna mowa szkodliwa, lecz tylko budująca, by świadczyła dobro słuchającym;
- który nawoływał, byśmy sobie przebaczali, tak jak i Bóg nam przebaczył w Chrystusie;
- który głosił, że jesteśmy światłością w Panu i powinniśmy postępować jak dzieci światłości;
- który wzywał, byśmy czynili wszystko bez szemrań i powątpiewań, abyśmy się stali bez zarzutu i bez winy;
- który głosił, byśmy sprawowali kult w Duchu Bożym i chlubili się w Chrystusie Jezusie, a nie pokładali ufności w ciele;
Przemienienie na Górze Tabor
- dzięki któremu jesteśmy jakby ubodzy, a jednak wzbogacający wielu;
- wraz z którym jesteśmy dziełem Boga, stworzeni w Chrystusie, dla dobrych czynów przygotowanych z góry przez Pana;
- w którym mamy śmiały przystęp do Ojca z ufnością dzięki wierze w Niego;
- który zamieszkał w naszych sercach, byśmy w miłości ugruntowani, poznali miłość Chrystusa,przewyższającą wszelką wiedzę;
- który pragnął, byśmy obuli nogi w gotowość głoszenia dobrej nowiny o pokoju;
- który nauczał, byśmy trwali mocno w jednym duchu, jednym sercem walcząc wspólnie o wiarę w Ewangelię;
- który pragnął, byśmy żyli jako nienaganne dzieci Boże pośród narodu zepsutego i przewrotnego;
- który przekształci nasze ciało poniżone, na podobne do swego chwalebnego ciała;
- który nauczał,byśmy wydawali owoce wszelkich dobrych czynów i rośli przez głębsze poznanie Boga;
- który pragnął, by moc Jego chwały w pełni nas umacniała do okazywania wszelkiego rodzaju cierpliwości i stałości.
Ustanowienie Eucharystii
- przez którego wszyscy będą ożywieni, lecz każdy według własnej kolejności;
- dzięki któremu całe Ciało, czyli Kościół, przyczynia sobie wzrostu dla budowania siebie w miłości;
- który pragnął, byśmy byli czyści i bez zarzutu na Jego dzień, napełnieni plonem sprawiedliwości;
- który jest Głową Ciała - Kościoła, On jest początkiem;
- który pragnął, byśmy zapuścili w Nim korzenie i na Nim dalej się budowali, i umacniali w wierze;
- w którym zamieszkała cała pełnia bóstwa, na sposób ciała, bo zostaliśmy w Nim napełnieni;
- z którego całe Ciało, zaopatrywane i utrzymywane w całości, rośnie Bożym wzrostem;
- który nauczał, byśmy przyoblekli miłość jako więź doskonałości;
- którego domem jesteśmy, jeśli ufność i chwalebną nadzieję aż do końca wytrwale zachowamy;
- w którym mamy odkupienie przez Jego krew, odpuszczenie występków, według bogactwa Jego łaski.