Od XI wieku wkładaniu szat liturgicznych towarzyszyły specjalne modlitwy. Wtedy też nadawano symboliczne znaczenie poszczególnym szatom liturgicznym. Symbolika szat odnosiła się do Chrystusa, Jego męki, albo do dyspozycji moralnej, która przystoi temu, kto je nosi.
W Kamieńcu Ząbkowickim dzięki współpracy polsko-czeskiej udało się stworzyć niezwykłe miejsce upamiętniające historię paramentów liturgicznych.
W Kościele, który jest Ciałem Chrystusa, nie wszyscy członkowie spełniają jednakowe czynności. Ta różność funkcji w sprawowaniu kultu ukazuje się zewnętrznie przez różność szat liturgicznych. Dlatego te szaty powinny być znakiem funkcji właściwej każdemu z posługujących. Poza tym szaty liturgiczne powinny podkreślać piękno czynności liturgicznych.
Obecność szaty liturgicznej świadectwem prawdy, że osoby pełniące poszczególne posługi czy funkcje nie reprezentują siebie samych, lecz uczestniczą w rzeczywistości Kościoła. Szata podkreśla, że nie jest to rzeczywistość ani osobista ani prywatna, ale objawia ona w sposób jednoznaczny chrystologiczno-eklezjalny wymiar sprawowanej liturgii.
Zazieleniło się. Mamy okres zwykły, czyli wrócił zielony kolor szat liturgicznych. A czytania tej niedzieli?
Od początku kwietnia w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Kamieńcu Ząbkowickim można zobaczyć wystawę szat i paramentów liturgicznych.
Dwie wystawy w jednym miejscu i jednym czasie, w różny sposób opowiadające o Tajemnicy. W Muzeum Księży Misjonarzy na Stradomiu można obejrzeć zabytkowe szaty liturgiczne, księgi i paramenty. Obok nich – obrazy opowiadające o doświadczeniu Boga w codzienności.
Czy w Adwencie jest miejsce na radość? Jeśli tak, to z czego powinna ona wypływać? Być może wątpliwości wielu ludzi biorą się z tego, że w okresie Adwentu używany jest fioletowy kolor liturgicznych szat, kojarzący się raczej z Wielkim Postem, pogrzebem, pokutą, smutkiem i żałobą, a już na pewno nie z radością.
Da się zamknąć Tego, który tchnie kędy chce, prowadzi do całej prawdy, mówi co usłyszy, w jakiejkolwiek liczbie skończonej?