W świecie, gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością, projekt "Tradycyjne melodie kościelne z perspektywy akompaniamentu organowego", prowadzony przez dr. hab. Witolda Zalewskiego z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, staje się pomostem między historycznym dziedzictwem a współczesnymi metodami edukacji i przekazu.
W perspektywie nadchodzącego wspomnienia obowiązkowego NMP Bolesnej (15 września), publikujemy zatwierdzoną przez biskupów podczas ostatniego zebrania plenarnego (28 sierpnia) melodię sekwencji o Matce Bożej Bolesnej, do pobrania w wersji PDF i użycia w dniu 15 września (sekwencja nie jest w tym dniu nakazana, wykonuje się ją według uznania).
Sześć propozycji pieśni do Jana Pawła. Melodie i tekst zaaprobowała większość diecezjalnych komisji liturgicznych w Polsce.
Archaiczny tekst, obrazowo opisujący mękę Chrystusa, śpiewany na rzewną melodię. Gorzkie Żale. Właśnie skończyły 300 lat.
Z Bożym słowem jest jak z muzyką. Czasem melodia podrywa do tańca, innym razem wycisza i skłania do medytacji.
Wielokrotnie otrzymywaliśmy rozpaczliwe listy. "Nie znamy melodii i słów do proponowanych przez was pieśni." Dlatego stworzyliśmy nowy dział. Znajdziecie w nim nuty zarówno pieśni liturgicznych jak i piosenek, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w czasie nabożeństw i spotkań modlitewnych.
Skoro śpiew psalmu należał integralnie do Liturgii słowa, to wydobycie Słowa Bożego w śpiewie psalmu było ważniejsze niż melodia. Psalm miał wówczas wybitnie medytacyjny charakter. Kiedy psałterzysta śpiewał psalm, wierni mogli w myślach odnieść jego treść do usłyszanego wcześniej słowa Bożego w czytaniu.
"Gdyż sam Pan na dany rozkaz, na głos archanioła i dźwięk trąby Bożej zstąpi z nieba; wtedy najpierw powstaną ci, którzy umarli w Chrystusie" (l Tes. 4,16). Najwłaściwszą porą do grania był wieczór. Można było słyszeć nie tylko mistrzów miejscowych, ale i okolicznych. Wieś wsi podawała melodię, która to wzbijała się ku niebu, to zapadała w głuche milczenie jesiennej nocy...
Jest to więc księga zaadresowana do różnego rodzaju wspólnot (kleryckich, zakonnych, parafialnych, ruchów kościelnych), które wspólnie celebrują Liturgię godzin, ale nie tylko.
Być Kościołem Matką mającym oczy Matki. Czyli widzieć. Nie tylko to, co leży na ulicy, rzuca się w oczy, epatuje biedą...