gr. angelos — posłaniec, zwiastun
1) w sensie ściśle teologicznym - osobowa, lecz niematerialna istota rozumna i wolna, stworzona przez Boga;
2) w sensie szerszym (etymologicznym) - posłaniec Boży; w tym
znaczeniu słowo to odnosi się także do ludzi, którzy byli wysłannikami
Boga, np. Mojżesz (Lb 20,16), Jan Chrzciciel (Mt 11,10-11), biskupi
Kościołów w Azji Mniejszej (Ap 1,20), oraz do Mesjasza (Mch 1,1).
Aniołowie dobrzy i źli oraz inne, podobne do nich istoty nie są
zjawiskiem specyficznie biblijnym, stąd w Piśmie św. możliwa jest
obecność elementów zapożyczonych z innych kultur; Objawienie spełnia
wobec tych obcych wątków rolę oczyszczającą i dającą boską gwarancję
ostatecznego kryterium.
W Starym Testamencie Aniołowie występowali zwykle jako posłańcy
Boga do świata i pośrednicy w Jego zbawczych planach; tworzą niebieski
dwór (tzw. zastępy), zwani niekiedy Synami Boga (Hb 1,6; 2,1; Dn 3,92),
Świętymi (Hb 5,1; 15,15; Ps 89,6.8; Dn 4,10), Czujnymi (Dn 4,10),
Książętami (Dn 10,13.20; 12,1). Wśród Aniołów szczególnie wyróżniał się
Anioł Jahwe (Rdz 16,7.9; Wj 3,2; Lb 22,22-35; Sdz 13,12) lub Anioł Boga
(Rdz 13,6.9; 21,17), przez którego Bóg ujawniał swoją obecność, mówił i
działał. Aniołowie, we wszystkim od Boga zależni, wyznaczani na
opiekunów poszczególnych narodów lub do spełnienia określonych zadań,
otrzymują stosowne do tego imiona (np. Michał, Rafał, Gabriel).
Szczególne zainteresowanie Aniołami w niektórych okresach mogło być
znakiem żywszego odczucia - transcendencji i majestatu Boga. W ST mowa
jest także o Cherubach, którzy chronili wejście do raju (Rdz 3,24) i
byli nosicielami Boga (2 Sm 22,11; Ps 18,11). W swej wizji proroczej
Izajasz widział także Serafinów (Płonących), którzy byli przed Tronem
Boga (Iz 6,2 n. 6).
W Nowym Testamencie, wraz z przyjściem Chrystusa, jedynego
Pośrednika, rola Aniołów wyraźnie maleje; pojawiali się obok Chrystusa
(Mt 4,11; Łk 22,43) jako słudzy Dobrej Nowiny i znak obecności
Królestwa Bożego (Zwiastowanie, Narodzenie, Getsemani, Zmartwychwstanie
i in.). Paweł Apostoł podkreślał absolutne pierwszeństwo Chrystusa:
Aniołowie w Chrystusie zostali stworzeni (Kol 1,16) i zjednoczeni z
Bogiem (Kol 1,20).
Uwzględnianie rodzajów literackich nakazuje ostrożność w
wyciąganiu z Pisma św. wniosków dotyczących zwłaszcza natury Aniołów,
ich liczby i klasyfikacji ("chóry", hierarchia). Objawienie wypowiada
się o Aniołach zawsze w kontekście historii zbawienia; wypowiedzi o
Aniołach stanowią naświetlenie centralnych prawd wiary, przede
wszystkim tajemnicy Chrystusa i zbawienia świata.
- ANIOŁ STRÓŻ
każdy człowiek od chwili narodzenia jest otaczany troskliwą opieką
anioła, który jako opiekun i stróż prowadzi go przez życie oraz strzeże
przed złem.
- CHERUBINI
biblijne określenie jednej z grup istot duchowych z otoczenia Boga.
W Starym Testamencie symbolizowali na przykład niemożność powrotu do
stanu, który wyrażał obraz raju (Rdz 3,24). Ich rolą jest wskazywanie
na Bożą obecność, symbolizowanie potęgi i władzy Stwórcy. Ich
wyobrażenia zdobiły przybytek i Arkę Przymierza. Według Starego
Testamentu, w przeciwieństwie do aniołów, nie byli posłańcami Boga do
ludzi (1Krl 7,36). Nowy Testament wspomina o nich tylko w opisie Arki
Przymierza, zawartym w Liście do Hebrajczyków (9,5). Ojcowie Kościoła
uważali, że są jedną z dziewięciu grup aniołów.
- SERAFINI
uskrzydlone anioły asystujące przy tronie Jahwe (Iz 6,2.6),
zakrywające swoje oblicze na znak czci dla Boga. Imię ich znaczy
„ognisty”, „palący”.
- ARCHANIOŁOWIE
nazwa wyższego chóru aniołów, spełniających wobec ludzi
nadzwyczajne posłannictwa w historii zbawienia. Tradycja chrześcijańska
zalicza do tego grona Gabriela, Michała i Rafała.
(zobacz WIĘCEJ :.)