to nowotestamentalny obraz Chrystusa
paschalnego. Znaczenie tego obrazu związane jest z bogatą symboliką
starotestamentalną. Przed wyjściem Izraelitów z Egiptu Bóg polecił
zabić o zmierzchu baranka bez skazy, spożyć go wieczorem oraz naznaczyć
krwią drzwi domów (Wj 12,5-7). Krwi baranka tradycja żydowska nadała
wartość zbawczą, odwołując się do obrzędu zawarcia przymierza
synajskiego, dzięki któremu Izrael został wybawiony z niewoli egipskiej
i stał się ”królestwem kapłanów i ludem świętym” (Wj 19,6).
Obraz baranka posiada drugą perspektywę, wskazującą na
prześladowania. Jeremiasz porównuje się z ”barankiem oswojonym, który
jest prowadzony na zabicie” (Jr 11,19). Śmiertelnym wrogom proroka
przeciwstawiona jest nieświadomość i prostoduszność prześladowanego.
Porównanie do baranka prowadzonego na zabicie podejmuje Czwarta Pieśń
Sługi Pańskiego: ”Dręczono Go, lecz sam się dał gnębić, nawet nie
otworzył ust swoich. Jak baranek na rzeź prowadzony, jak owca niema
wobec strzygących ją, tak On nie otworzył ust swoich” (Iz 53,7).
Paschalną interpretację baranka uwydatniają teksty Apokalipsy św.
Jana. Mesjasz oczekiwany jako Lew z Judy przychodzi jako Baranek (Ap
5,5). Jego opis ukazuje ostateczne zwycięstwo życia nad śmiercią w
paradoksalny sposób: Baranek zwyciężył, dlatego stoi wyprostowany; był
jednak też zabity (Ap 5,6).
Przeciwstawienie ”był zabity” i ”stoi wyprostowany” wskazuje na
objawienie Jezusa, który mówi Janowi o sobie: ”Byłem umarły, a oto
jestem żyjący na wieki wieków” (Ap 1,18). Odsłania się w ten sposób
paradoks objawienia mocy Bożej w słabości i wyniszczeniu aż do śmierci.
W śmierci Baranek zwycięża moce zła, uwalniając lud z więzi grzechów i
szatana (Ap 5,6; 12,11). Chrystus-Baranek jest pasterzem prowadzącym do
źródeł wody życia (Ap 7,17), odbiera chwałę od istot niebieskich (Ap
5,8.13; 7,10) oraz zasiada razem z Bogiem na tronie (Ap 22,1.3).
(za: ks. Artur Malina, Gość Niedzielny Nr 15/2004)