Obraz albo rzeźba bóstwa stanowiące przedmiot kultu religijnego. Polskie słowo "bożek" ma znaczenie pejoratywne i odpowiada różnym wyrazom hebrajskim. Niektóre z nich mają znaczenie neutralne, oznaczając wytwory rzemiosła, np. pesil czy pesel, "rzeźbiony wizerunek", lub masecha "odciśnięty wizerunek". Tłumaczenie takich wyrazów za pomocą słowa "bożek", mającego znaczenie pejoratywne, nie zawsze jest właściwe i niekiedy lepiej je tłumaczyć jako "obraz" czy "rzeźba". Inne hebrajskie słowa używane na oznaczenie rzeźb bóstw są pogardliwe i w tym przypadku jest rzeczą właściwą tłumaczenie ich jako "bożki", np. elilim ("pozbawieni mocy"), gilulim, ("gnój") i szikucim ("rzeczy godne wstydu").
Obrazy czy rzeźby bóstw były powszechną cechą religii starożytnego
Bliskiego Wschodu. Nie jest łatwo odpowiedzieć na pytanie, w jaki
sposób starożytni wyobrażali sobie obecność swych bóstw w ich obrazach
czy rzeźbach. Czasami traktowali obraz czy rzeźbę bóstwa jakby były
rzeczywistym bóstwem: myli je, ubierali i karmili. Nie można jednak
wyciągać stąd wniosku, że wierzyli, iż obraz czy rzeźba były prawdziwym
bogiem. Wydaje się, że byli raczej przekonani, iż wizerunek stanowił
niedoskonałe, zmysłowe odbicie niebiańskiej rzeczywistości -
podobieństwo sprawiało, że za pośrednictwem obrazu czy rzeźby bóstwo
mogło kontaktować się z człowiekiem. Obrazy czy rzeźby bóstw były jedną
z form powszechnego w świecie religii zjawiska, polegającego na
sporządzaniu ziemskich imitacji rzeczywistości niebiańskiej. Na
przykład świątynie były odbiciem niebiańskich pałaców bogów, a obrzędy
religijne i liturgia miały naśladować skomplikowane ceremonie
obowiązujące na niebiańskim dworze i umożliwiać ziemskim czcicielom
uczestniczenie w składaniu czci bóstwu. Izrael mógł przejąć tę cechę
religii Bliskiego Wschodu. Świątynia w Jerozolimie była centrum
kultowym, o którym Bóg powiedział: "Tam będzie moje Imię", i w którym
spotykał się z ludźmi. W pewnych tekstach świątynię przeciwstawia się
niebu, w którym Bóg "mieszka" (np. 1 Krl 8,27-53). Przybytek, zbudowany
na pustyni, poprzednik świątyni, był wykonany dokładnie według wzoru
ukazanego Mojżeszowi na górze Synaj - był kopią przybytku niebiańskiego
(Wj 25,9).
Zakaz sporządzania bożków:
Według Biblii, Izraelitów obowiązywał ścisły zakaz sporządzania
obrazów czy rzeźb Boga - zakaz, który ich odróżnia od sąsiednich
narodów. Tradycja ta wydaje się bardzo dawna i była skutecznie
egzekwowana. W miejscach zasiedlenia Izraelitów nie natrafiono na żadne
męskie wizerunki, które można by w sposób pewny identyfikować z Bogiem
Jahwe. Drugie przykazanie, uważane ogólnie za stosunkowo wczesne, łączy
zakaz sporządzania wizerunków z monoteizmem: "Nie będziesz miał cudzych
bogów obok Mnie! Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
(…) ponieważ ja, Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym (…) (Wj
20,3-5; por. Pwt 5,7-9; katolicy i luteranie traktują ten zakaz jako
jedno przykazanie; inne tradycje dostrzegają w tym tekście dwa
przykazania). Zdanie: "Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie",
dotyczyło pierwotnie starożytnych sanktuariów z obszaru Bliskiego
Wschodu, w których wyznawcy stawali w obecności obrazów czy rzeźb
różnych bóstw. Natomiast Biblia mówiła o Bogu, który w sposób
niewidzialny panował, zasiadając na widzialnym tronie w najświętszym
miejscu świątyni, w Świętym Świętych.
Zakaz bałwochwalstwa został najdobitniej wyrażony w Księdze
Wyjścia, opisującej jak Bóg wyzwolił Hebrajczyków z niewoli w Egipcie i
uczynił ich swoim ludem na górze Synaj. Izrael przyrzeka, że będzie
oddawał cześć tylko jednemu Bogu (Wj 19-24, zwłaszcza 19,1-8).
Odstępstwo ludu od swego podstawowego zobowiązania zostało
przedstawione jako kult złotego cielca (Wj 32), którego tekst określa
jako bożka (32,8 [BT: bóg]). Z 1 Krl 12,28 dowiadujemy się, że Jeroboam
zbudował sanktuaria poza Jerozolimą dla potrzeb tej pierwotnej
apostazji. Wielu uczonych uważa, że cielec w Księdze Wyjścia początkowo
oznaczał zwierzę służące za tron dla bóstwa, a nie samo bóstwo.
Niektóre rzeźby, znalezione w miejscach zasiedlenia zachodnich Semitów,
przedstawiają boga dosiadającego zwierzęcia, inne tylko zwierzę. W
drugim przypadku wyobrażano sobie, że bóg w sposób niewidzialny zasiada
na zwierzęciu jako na tronie. Teksty z Księgi Wyjścia i Ksiąg
Królewskich, dotyczące złotego cielca, zdają się interpretować zwierzę
jako bóstwo, a nie tron, by wykazać, że kult ten był fałszywy.
W swojej wielkiej mowie Jozue wezwał wszystkich Izraelitów,
którzy dopiero co objęli w posiadanie Ziemię Obiecaną: "Usuńcie bóstwa,
którym służyli wasi przodkowie po drugiej stronie Rzeki i w Egipcie, a
służcie Panu!" (Joz, 24, 14). Orędzie biblijne, głoszone od Mojżesza do
czasu wygnania babilońskiego, czerpało m.in. swą moc z wyraźnej
alternatywy - z konieczności dokonania wyboru między Jahwe a "innymi
bogami". Współzawodnictwo między Jahwe a Baalem, do którego doszło na
górze Karmel w IXw. przed Chr. (1 Krl 18), dotyczyło posiadania władzy
nad deszczem, a więc prawdziwej boskości. Stąd wezwanie Eliasza:
„Jeżeli Jahwe jest prawdziwym Bogiem, to Jemu służcie, a jeżeli Baal,
to służcie jemu!” (w. 21). Wybranie innych bogów oznaczałoby oddanie
się bożkom. 2 Krl 21,7wspomina, że w okresie wielkiego odstępstwa w
Judzie za panowania Manassesa (VII w. przed Chr.), król postawił w
świątyni przy ołtarzu posąg Aszery, święty słup.
W okresie wygnania babilońskiego i po powrocie z Babilonu:
Wygnanie do Babilonu w VI w. przed Chr. wyznacza, jak się wydaje,
punkt zwrotny w postawie Izraelitów wobec bożków, co być może było
rezultatem zdystansowania się społeczności Izraelitów w Babilonie do
całkowicie obcej im kultury i religii babilońskiej. Deutero-Izajasz
wielokrotnie wyśmiewa bożki Babilonu (40;18-20; 41,5-7.21-29;
44,6-20.40; por. Jr 10,1-16; Ps 115; 135). Według niego bożki te aż za
dobrze reprezentują fałszywe bóstwa. Bezwolne i bierne posągi bóstw nie
mogą się poruszać, nie mogą słuchać, mówić ani działać; tak samo
pozbawione życia i bezsilne są bóstwa. Uczyniony przez ludzi z
ziemskiego materiału wizerunek bóstwa w żaden sposób nie przybliża do
prawdziwego Boga. Prorok interesuje się bożkami dlatego, żeby
przeciwstawić je Izraelowi, który swoim postępowaniem przepojonym wiarą
prawdziwie ukazuje swego żywego Boga, Jahwe, i daje o Nim świadectwo.
Inny tekst pochodzący z tego samego okresu, Rdz 1,26-27, mówi, że
ludzie wypełniający obowiązki wyznaczone im przez Boga są Jego obrazem
i podobieństwem. Jeszcze inny tekst, pochodzący zapewne również z tego
okresu, Pwt 4,15-18, zawiera podobną refleksję na temat związku między
widzialnym wizerunkiem a Bogiem: "Pilnie się wystrzegajcie - skoroście
nie widzieli żadnej postaci w dniu, w którym mówił do was Pan spośród
ognia na Horebie abyście nie postąpili niegodziwie i nie uczynili sobie
rzeźby przedstawiającej podobiznę mężczyzny lub kobiety". Począwszy od
wygnania babilońskiego teoretyczne podstawy monoteizmu wydają się pewne
- pisma powstałe po powrocie z wygnania babilońskiego, nie wykazują tak
wielkiego zainteresowania bożkami, jakim odznaczają się wcześniejsze
źródła.
Z analizy nauczania Jezusa można wyciągnąć wniosek, że wczesne
chrześcijaństwo nie występowało tak gwałtownie przeciwko
bałwochwalstwu, chociaż Paweł Apostoł uważa bałwochwalstwo za przyczynę
wypaczeń seksualnych i upadku moralności społecznej (Rz 1,22-29) oraz
zakazuje chrześcijanom uczestniczenia w obrzędach (mogły to być różne
święta publiczne) sprawowanych ku czci bóstw (1 Kor 10,14). Myśl
teologiczna Pawła, charakteryzująca się radykalnym dewaluowaniem
obecnych czasów w porównaniu z nadchodzącym nowym wiekiem, prowadziła
do twierdzenia, że przywiązywanie przesadnej wagi do bogactwa jest
bałwochwalstwem (Kol 3,5).
(za: EB)