(staropol. christ-iti znaczyć imieniem Chrystusa, czynić chrześcijaninem)
Sakrament chrześcijańskiej, włączający
człowieka do wspólnoty Ludu Bożego Nowego Przymierza przez obrzęd
obmycia wodą w imię Trójcy Świętej; stanowi początek nadprzyr. życia
człowieka oraz podstawę przynależności do Kościoła i jedności z nim
zarówno w aspekcie teol., jak i jurydycznym. Rozróżnia się ch. wodą,
ch. pragnienia oraz ch. krwi (męczeństwo).
Polski termin ch. wyraża bardziej treść sakramentu w odróżnieniu od łac. baptismus (gr. baptizein obmywać, zanurzać), który wskazuje na stronę obrzędową sakramentu, symbolizującą zgładzenie grzechów.
Ch. ustanowił Chrystus zmartwychwstały i nakazał go udzielać,
Kościół pierwotny zaś realizował nakaz i wyjaśniał zbawczą treść
sakramentu.
1. Nakaz - dany uczniom przez Chrystusa zmartwychwstałego poświadczają Ewangelie
(Mk 16,16; Mt 28,18-19). Ewangeliści włączyli go do tzw. manifestu mis.
Jezusa, mającego charakter uniwersalistyczny (cały świat, wszelkie
stworzenie, Mk; wszystkie narody, Mt); Marek podkreślił, że ch. -
podobnie jak wiara - konieczny jest do zbawienia; Mateusz uwypuklił
źródło ustanowienia ch., którym jest powsz. i nieograniczona władza
Jezusa, obejmująca niebo i ziemię; słowa Chrystusa „idźcie i czyńcie
uczniami wszystkie narody, udzielając im ch. w imię Ojca i Syna, i
Ducha Świętego" oraz „uczcie je zachowywać wszystko..." (28,18-20)
oznaczają, że przez ch. w imię Trójcy Świętej i przez zachowanie nauki
Chrystusa człowiek łączy się z nim, zostaje ofiarowany Bogu,
konsekrowany i włączony w życie Boże.
Obecnie teologowie bibl. przyjmują, że formuła trynitarna ma
charakter redakcyjny, stanowi odbicie praktyki Kościoła pierwotnego;
Jezus miał najprawdopodobniej zaznaczyć jedynie „udzielajcie im ch. w
imię moje", tj. na mój rozkaz, z mojej mocy, by odróżnić swój ch. od
ch. Jana Chrzciciela i od in. praktyk żyd.; „w imię moje" - wskazuje na
źródło skuteczności sakramentalnej ch.; nie sprzeciwia się ono formule
trynitamej, gdyż wszelkie odniesienie do Chrystusa jest pośrednim
odniesieniem do Trójcy Świętej. Kościół apost., udzielając ch.,
powoływał się na wolę i intencję swego założyciela. Z tekstu Mt
pochodzi również liturg. formuła ch., stosowana w Kościele apost.,
której istnienie poświadczają Didache (7,1) i Justyn (Apol. 61,3).
2. Realizacja nakazu - Kościół pierwotny od początku włączał
przez ch. do swej wspólnoty nowych członków (Dz 8, 12.36; 9,18; 10,44;
16,15.33; 19,5; Rz 6,3). Był to ch. przez zanurzenie w wodzie (Dz
8,36), zgodnie z symboliką tego sakramentu (Rz 6,4; Koi 2,12; 1 P
3,20-21); przy większej liczbie osób lub w więzieniu prawdopodobnie
chrzczono już przez polanie wodą. Ch. udzielano w imię Jezusa Chrystusa
(Dz 2,38; 10,48), podkreślając przez to, że szafarz chrzci jego mocą i
powagą, a neofita wyznaje wiarę w niego i wzywa jego imienia;
potwierdzają to wzmianki o wzywaniu imienia Jezusa przy udzielaniu ch.
(Jk 2,7) oraz składaniu wyznania wiary (Dz 8, 37 - wg Vg i niektórych
kodeksów gr.). Z udzieleniem ch. wiązano ryt włożenia rąk (połączony z
modlitwą) jako znak udzielenia Ducha (Dz 8,5-25; 19,1-6; Hbr 6,1-2),
choć nie uważano go za istotny (Paweł Apostoł nie wspomniał o nim; brak
również wzmianki o namaszczaniu neofity po ch.). W Kościele pierwotnym
były ściśle określone skutki ch.; jeśli neofita przyjmował ch. w wierze
(Dz 2,41; 8,12.37; 16,15.23; 18,8), zostawał oczyszczony z grzechów i
uświęcony (Dz 22,15), obdarzony łaską (Dz 2,38), włączony do wspólnoty
Ludu Bożego, czyli do wspólnoty zbawionych (Dz 2,41; 5,13), naznaczony
pieczęcią Ducha Świętego (2 Kor 1,2.22).
3. Teologiczna interpretacja - ch. w NT występuje w 3
ujęciach - Pawła, Piotra i Jana Apostołów. Wg Pawła Apostoła ch. łączy
człowieka z Chrystusem, Duchem Świętym i wspólnotą Ludu Bożego.
1° Ch. jest zanurzeniem w śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa (Rz
6,3-5) - zanurzenie jako symbol śmierci i pogrzebania, wynurzenie jako
symbol zmartwychwstania i życia; z zestawienia zaś tego stwierdzenia z
paralelą Adam-Chrystus (Rz 5,12-19), gdzie życiu w śmierci,
spowodowanej przestępstwem Adama (głowa ludzkości). Paweł przeciwstawia
życie w łasce, wysłużonej przez Chrystusa (głowa ludzkości zbawionej),
wynika, że ch. wprowadza człowieka w nowe życie; Chrystus w zastępstwie
ludzi przyjął mękę i śmierć krzyżową (2 Kor 5,14; Ga 3,13), ludzie zaś
stają się uczestnikami jego losu przez ch. (pogrzebanie z Chrystusem).
Ponadto ch. jest przyobleczeniem się w Chrystusa (Ga 3,27); metafora
szaty w Ga 3,27 ma sens ontol., a nie mor.; określa, że Chrystus staje
się dla neofity zasadą nowej egzystencji nadprzyr., udziela mu własnego
synostwa i upodabnia do siebie; ochrzczony wchodzi w sferę wpływu
Chrystusa, łączącą wiernych z sobą i dającą im jedność oraz równość
duchową (Ga 3,28), gdyż wszyscy są jednością w Chrystusie (Ga 3,29).
2° Ch. w Duchu Świętym (1 Kor 12,13; 2 Kor 1,21; Ef 4,4) jest w
Pawłowej teologii nowym tematem, uzupełnieniem idei poprzedniej; Paweł
uczył, że w momencie ch. neofita przyjmuje „ducha życia" (Rz 8,6),
Ducha Świętego, który jest Duchem Chrystusa; dar Ducha Świętego w ch.
określił mianem pieczęci (2 Kor 1,21; Ef 1,13; 4,30), wyjaśniając, że
Duch Święty wyciska na ochrzczonym swój charakter świętości i
przynależności do Ludu Bożego; jest to zadatek, który zapowiada i
gwarantuje posiadanie dziedzictwa eschatycznego.
3° Ch. włącza neofitę w Ciało Chrystusa, dzięki czemu staje się
on członkiem tego Ciała; włączenie do wybranego narodu dokonywało się
przez obrzezanie, a chrzest jest „Chrystusowym obrzezaniem",
polegającym nie na usunięciu jakiejś cząstki ciała, lecz na „zupełnym
wyzuciu się z ciała grzesznego" (Kol 2,11); przy ch. następuje też
„przyobleczenie się w Chrystusa" (Ga 3,27) i tak ścisłe z nim
zjednoczenie, że neofita „w Chrystusie" staje się nowym człowiekiem (Ef
4,24; Kol 3,10), nowym stworzeniem (2 Kor 5,17; Ga 6,15); przez ch.
zostaliśmy z Chrystusem razem pogrzebani, wierząc, „że z nim również
żyć będziemy" (Rz 6,8).
Piotr nazywał ochrzczonych zrodzonymi na nowo (1 P 1,3), ponownie
powołanymi do życia (1,23), niedawno narodzonymi niemowlętami (2,1)
dzięki wodzie chrzcielnej (3,21) i podkreślał kapł. obowiązki nowo
ochrzczonych (2,1-11). W tekście podstawowym (3,18-22), zawierającym
hymn ku czci Chrystusa zmartwychwstałego oraz fragment katechezy
chrzcielnej, rozwinął typologię arki i potopu jako figury ch.; przez
ch. niszczy Bóg grzech i zbawia człowieka, podobnie jak przez potop
zniszczył grzech i ocalił Noego w arce; wody potopu, które unosiły
arkę, zachowując 8 osób przy życiu, oznaczają ch.: arka - Kościół,
będący narzędziem zbawienia, ocaleni - zbawionych przez Chrystusa,
liczba 8 - dzień paschalny. Moc zbawczą czerpie ch. ze śmierci
ekspiacyjnej i zmartwychwstania Chrystusa, które są fundamentem
odrodzenia chrzcielnego. Ch. antycypuje (w sposób sakramentalny) sąd
ostateczny, w którym rozpocznie się szczęśliwa pascha zbawionych.
Jan czynił w Ewangelii jedynie liczne aluzje do sakramentu
ch. - w opisach rozmowy Chrystusa z Nikodemem (3,1-21) i z Samarytanką
(4,1-30), uleczenia niewidomego od urodzenia (9,1-39), przebicia boku
Jezusa, z którego wypłynęła krew i woda (19,34). Ch. określił jako
narodzenie się „z góry" (anothen, J 3,3.7) i „z wody i z Ducha"
(J 3,5), „z Boga" (J 1,13; 1 J 2, 29; 3,9; 5,1.14.18) oraz „z Ducha" (J
3,5.7-8), przez które człowiek staje się dzieckiem Bożym (J 11,52; 1 J
3,1-2); uważał ch. za konieczny warunek wejścia do Królestwa Bożego;
ch. jest również oświeceniem przez Chrystusa (J 9,1-7); moc uświęcającą
i oświecającą czerpie ch. z cierpiącego i uwielbionego Ciała Chrystusa;
skuteczność nadaje mu Słowo wcielone i uwielbione (J 3,15).
(EK)