Ważny termin teologiczny, występujący
zarówno w ST, jak i NT. Najważniejszym hebrajskim odpowiednikiem słowa
"chwała" jest słowo kabod, które znaczy "waga" lub "znaczenie".
Stąd być otoczonym chwałą łączy się z byciem ważnym, znaczącym dla
siebie lub dla innych. W ST słowa "chwała" używa się w odniesieniu do
ludzi, wskazując na ich ważną rolę w świecie (Hi 19,9; Prz 16,31;
20,29; Iz 8,7). Często stosuje się je również w odniesieniu do Boga.
Chwała Boża oznacza w szczególności Jego widzialne objawienie się przed
ludźmi (Lb 16,19.42; Ps 102,16; Ez 10,4). Podczas przekazania Prawa na
górze Synaj, chwała Boża ukazała się w obłoku i słupie ognia (Wj 16,10;
24,16-17). Łączy się ona z przybytkiem i świątynią (Wj 40,34; Lb 20,6;
Ps 24,7-10; 78,60-61). Chwała Boża pojawia się często w wizjach
Ezechiela (Ez 10,4; 28,22; 43,2-5). W końcu, słowo "chwała" może
odnosić się do przyszłego, eschatologicznego, objawienia się Boga Oz
4,5; 60,1-2). Właściwą postawą człowieka wobec Boga jest przypisywanie
Mu chwały (Ps 22,23; 29,2; 86,9; Iz 66,5).
NT przejmuje starotestamentowe pojęcie chwały. Czasami odnosi się
je do ludzi (Łk 12,27; J 7,18), ale częściej do Boga: chwała Boża
objawiła się (Łk 2,9; J 11,40; Dz 7,55; Ap 15,8). Ludzie mają oddawać
chwałę Bogu (Dz 12,23; 1 Kor 10,31). NT rozszerza starotestamentowe
pojęcie chwały odnoszące się do Boga tak, by obejmowało również
Chrystusa: chwała otacza zmartwychwstałego Chrystusa (1 Kor 2,8; Hbr
2,7.9; 1 P 1,11; Ap 5,12-13) i będzie towarzyszyła Jego powtórnemu
przyjściu jako Syna Człowieczego (Mt 24,30; Łk 21,27). Wizje Jego
przyszłej chwały nawiązują zwykle do starotestamentowego obrazu obłoków
(Mt 24,30; Łk 21,27). Ewangelia Jana najbardziej rozwija pojęcie chwały
w odniesieniu do ludzkiej egzystencji Chrystusa. Chwała Boża objawia
się w Jezusie (J 13,31; 17,5). Jezus jest wcielonym Słowem:
"Oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę, jaką jednorodzony otrzymuje od
Ojca" (J 1,14). Chwała Boża objawia się w cudach dokonanych przez
Jezusa (J 2,11; 11,4). Chwała jest również ściśle związana z Jego
śmiercią, jako godziną uwielbienia (J 12,23; 17,1). Wreszcie zarówno
Ewangelia Jana, jak i pisma Pawła Apostoła rozszerzają
starotestamentową nadzieję eschatologiczną ujrzenia chwały Bożej o
nadzieję uczestniczenia w niej (J 17,22; Rz 5,2).
(EB)