w Starym Testamencie spotykamy w
wielkiej liczbie w pierwszych rozdziałach Księgi Wyjścia,
opowiadających o plagach egipskich, oraz w tak zwanym cyklu opowiadań
Ksiąg Królewskich o Eliaszu i Elizeuszu. Ich znaczenie odpowiada
funkcji cudu występującej w innych religiach: może on być świadectwem o
bóstwie, uwiarygadniać cudotwórcę przed kontestującymi jego misję lub
zapewniać pomoc potrzebującym.
Cuda Jezusa rozpatrywane same w sobie, w oderwaniu od
ewangelicznych opowiadań i ich kontekstu, wydają się mieć podobne
znaczenie. Stały się udziałem jednak tylko niektórych z Jemu
współczesnych, a najbardziej widoczne ich skutki nie były ostateczne.
Sam Jezus potwierdza ograniczony i czasowy charakter dobrodziejstw jego
działalności cudotwórczej: „biednych zawsze będziecie mieli wśród was”
(Mk 14,7). W innym miejscu mowa jest nawet o pogorszeniu się stanu
uzdrowionego (Łk 11,24-26) czy możliwości nagłej śmierci wskrzeszonego
(J 12,10).
Św. Augustyn akcentował w kazaniach ograniczony charakter
wskrzeszenia Łazarza, syna wdowy z Naim, córki przełożonego synagogi,
zwracając uwagę na to, że chociaż byli wskrzeszeni przez samego Jezusa,
to jednak musieli znowu umrzeć.
(za: Gość Niedzielny Nr 6/2003)